Class teams

This project looks at pupils’ attention and work-related behaviour in various subjects. It examines whether the length of time spent actively learning differs from subject to subject. Do pupils spend more time actively learning in craft, design and technology lessons than they do in German or English lessons, for example? 

Because these subjects tend to be taught by different teachers, the project seeks to find out to what extent the different teachers collaborate and discuss their pupils’ progress and behaviour.

Institute Institute for Research into Teaching and Learning
Heads Professor Franziska Vogt (PHSG), Professor Doris Kunz Heim (PH FHNW)
Team Charlotte Báez (PHSG), Mina Dimitrova (PH FHNW), Professor Jan Hochweber (PHSG)
Duration 2017 to 2020
Financing Swiss National Science Foundation (SNSF)
Weblink
Vollständig anklickbar
Aus

Publications

  • Vogt, F., Kunz Heim, D., Báez, C., Safi, N. & Zumwald, B. (2022). Kooperation in Klassenteams: Qualität und Wirkungen aus der Sicht von Klassenlehrpersonen. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 40(2), 213-229.

  • Kunz Heim, D., Vogt, F., Báez, C., Dimitrova, M. & Schröter, S. K. (2020). Kooperation in Klassenteams und die aktive Lernzeit der Schülerinnen und Schüler. Erste Ergebnisse, Brugg-Windisch und St.Gallen: Pädagogische Hochschule FHNW und Pädagogische Hochschule St.Gallen.
     

  • Corrodi, V. C., Vogt, F., Kunz Heim, D. (2019, August). The relation between self-regulation and self-reported versus observed participation during class. Paper presented at EARLI 2019 Aachen. 
  • Corrodi, V. C. (2018, August). The impact of self-control and motivation on student participation in primary school classrooms. Paper presented at the SIG 8 ICM Summerschool 2018, Sonderborg, Dänemark. 
  • Corrodi, V. C. (2017). Aktuelles Wissen aus der PHSG-Forschung. Wie kooperieren Primarlehrpersonen, welche die gleiche Klasse unterrichten?. Phi (Infoletter der Pädagogischen Hochschule St.Gallen), Ausgabe 1, S. 10.Kunz
  • Kunz Heim, D., Vogt, F., Corrodi, V. C. & Oegerli, P. (2017). Untersuchung zu aktiver Lernzeit. Bildung Schweiz, Ausgabe 9, S. 44.

  • Prokscha, V. (2017). Time On Task: Entwicklung und Pilotierung eines Beobachtungsinstruments. Masterarbeit Master Schulentwicklung PH Weingarten.
  • Vogt, F., Kunz Heim, D. & Zumwald, B. (2016). Kooperationsqualität: Struktur- und Prozessqualität, Wirkungen, Desiderate. In A. Kreis, J. Wick &C. Kosorok Labhart (Hrsg.), Kooperation im Kontext schulischer Heterogenität. (S. 15-32) Münster: Waxman
  • Nussbaumer-Mitsche, S. (2015). Lehrerkooperation zwischen Austausch und Kokonstruktion. Eine explorative Studie zur Kooperation im Klassenteam in der Primarschule. Masterarbeit Master Schulentwicklung PH Weingarten.
  • Nicola, M. (2014). Das Schulheft der Oberstufe Buchs. Welchen Beitrag leistet das Schulheft zur Kooperation und Disziplin? Masterarbeit Pädagogische Hochschule St.Gallen.
Vollständig anklickbar
Aus

Our project database provides you with access to the descriptions and results of current and past projects.

Vollständig anklickbar
Aus
Vollständig anklickbar
Aus

Partner